Monday 9 May 2011

Wacana Tokoh; Wali Songo dan Peranannya Dalam Perkembangan Ialam di Nusantara.

Monday 9 May 2011

WACANA TOKOH; WALI SONGO DAN PERANANNYA DALAM PERKEMBANGAN
ISLAM DI NUSANTARA

Pada 17 Mei 2011 (Selasa)
Di anjurkan oleh Grup Wali Songo, Grup Penjejak Tamadun Dunia (GPTD)
Dengan kerjasama Wadah Pencerdasan Ummah (WADAH), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM).
Di Pusat Pembangunan Belia Islam, Taman Cemerlang

PENGENALAN

Wacana ini membawakan dengan lebih dalam sejarah perkembangan Islam di Nusantara, sekaligus menampilkan peranan-peranan penting Wali Songo dalam mengembangkan Islam di Tanah Jawa. Sebagai satu wacana yang di terajui oleh orang muda, satu sesi analisis anak muda dalam mengkaji metodologi dakwah Wali Songo untuk di adaptasi kepada dakwah masakini juga akan di sentuh.

Semoga wacana ini akan membuka ruang dan peluang bagi anak muda untuk mengenali dan meneladani tokoh Islam di Tanah Jawa ini sekaligus mengadaptasi pendekatan dakwah mereka supaya lebih bersesuaian dengan masakini.

MATLAMAT

  1. Memperkenalkan kepada masyarakat mengenai sejarah perkembangan Islam di Nusantara.
  2. Menjejak kembali peranan Wali Songo dan metodologi dakwah dalam menyebarkan Islam di Tanah Jawa.
  3. Meneladani perjuangan Wali Songo dalam menegakkan Islam di Tanah Jawa sekaligus untuk diadaptasikan dengan situasi semasa.
Ingin mengenal sejarah, asal-usul Islam dan integrasi agama dan budaya yang telah merubah nusantara daripada sebuah rantau penyembah alam kepada penyembah Yang Maha Esa? Jemput hadir ke wacana ini :)

Maklumat lanjut sila hubungi:
Fatimah: 013-2182429
Fadhilah: 019-3731173

Menjejak. Meneladani. Memimpin.

0 comments: